Изображение

Дзеці і музыка

Дзеці і музыка: слухаць ці не? Вось у чым пытанне? Давайце паспрабуем разабрацца і адказаць на вельмі няпросты, а часам і проста супярэчлівае пытанне - ці трэба слухаць дзецям музыку, а калі трэба, то якую?

Кожны чалавек разумее, што музыка іграе ў нашым жыцці вельмі немалую ролю. Яна дапамагае чалавеку і ў працы, і ў адпачынку, музыка спрыяе як рэлаксацыі, так і стымулюе актыўную дзейнасць.

Асноўнымі музычнымі характарыстыкамі з'яўляюцца меладычнасць і тэмбр, а таксама тэмп і гучнасць гучання.

Кожная нота мае свой частотны дыяпазон. Кожная мелодыя, кожная песня - гэта паслядоўнасць гукаў пэўнай частоты. Менавіта спалучэнне (набор) пэўных частот здольны ўплываць на чалавечую псіхіку цалкам па-рознаму. Музыка здольная выклікаць у чалавека тыя ці іншыя псіхічныя перажыванні і эмоцыі. Сучасная музыка да таго ж выкарыстоўвае вельмі вялікі набор музычны інструментаў, якія ўплываюць на ўспрыманне чалавекам музычнага твора.

Якой павінна быць дзіцячая музыка? Цяпер мы і падышлі непасрэдна да пытання ўплыву музыкі на дзяцей - на выхаванне іх духоўных якасцяў з дапамогай уплыву музыкі на дзіцячую псіхіку. Музыка даўно пранікла ва ўсе сферы выхавання і развіцця дзяцей, а адпаведна ролю яе цяжка пераацаніць. Мультфільмы, дзіцячае кіно, дзіцячыя тэатральныя спектаклі і паказы, дзіцячыя песні-усё гэта проста неймаверна без музыкі. Але музыка як любы іншы прадукт, улічваючы яе разнастайнасць, не можа быць аднолькава карысная маленькаму чалавечку. І тут узнікае справядлівае пытанне-Якую ж музыку дзецям слухаць неабходна, а якая музыка здольная нашкодзіць? Так, гэта не памылка! На жаль, музыка можа нашкодзіць! І толькі вы можаце дапамагчы вашаму дзіцяці пазбегнуць гэтага!

Як знаёміць дзяцей з музыкай? Ёсць некалькі простых правілаў, вынікаючы якім вы абавязкова пазбегнеце праблем, а адпаведна ваш малы будзе ў поўным парадку.

1. Стаўце дзецям як мага часцей класічную музыку. Шматлікія эксперыменты паказалі, што пад музыку такіх кампазітараў як Моцарт, Вівальдзі, Бетховен дзеці супакойваюцца, добра засынаюць!

2. Адбірайце музычныя творы з меладычным і лёгкім гучаннем, без ярка выяўленых ўдарных партый, так як яны здольныя зомбирующе дзейнічаць на псіхіку.

3. Мінімум нізкіх частот. Выконвайце гэтае правіла, так як, даўно вядома, што нізкачашчынныя гукі здольныя ўплываць на псіхічнае стан чалавека не самым лепшым чынам, тым больш на псіхіку дзіцяці.

4. Не ўключайце музыку гучна! Калі занядбаць гэтым правілам, дзіця можа стаць нервовае, будзе дрэнна спаць, капрызіць, пагоршыцца апетыт. Гучны гук траўміруе далікатную дзіцячую нервовую сістэму, а гэта можа мець вельмі сумныя наступствы ў будучыні.

5. Ні ў якім разе не дазваляйце дзіцяці слухаць музыку ў слухаўках! Слыхавы апарат уладкованы такім чынам, што гучны гук навушнікаў уздзейнічае непасрэдна на мозг чалавека, выклікаючы мікрастрасенне. "Гукавы шок" можа мець непрыемныя наступствы нават для дарослага чалавека, а для дзіцяці тым больш!

6. Не стаўце дзецям цяжкі рок і яго разнавіднасці, рэйв, транс і клубную музыку - менавіта яна здольная нанесці непапраўную страты дзіцячай псіхіцы!!!

7. Як мага часцей стаўце дзецям дзіцячыя песні, спявайце іх разам з імі.

8. Пры падборы музычны творы для дзяцей трэба ўлічваць час сутак, калі дзіця будзе слухаць музыку. Калі з раніцы можна ставіць дзіцячыя песні больш запальныя, бадзёрыя і хуткія, то да вечара настойліва рэкамендуем праслухоўваць павольныя дзіцячыя песенькі і мелодыі, паступова пераходзячы да калыханак.

9. Праслухоўванне музыкі ў дзяцей да 3-х гадоў павінна займаць не больш гадзіны ў суткі. Пасля 3-х гадоў, можна паступова павялічваць час праслухоўвання музычны твораў. Не забывайце ставіць музыку, калі робіце з дзецьмі зарадку або займаецеся з імі фізічнымі практыкаваннямі.

10. Хадзіце з дзецьмі на дзіцячыя спектаклі, у цырк, глядзіце мультфільмы і дзіцячыя фільмы, развучвайце і спявайце з імі дзіцячыя песні.

Падрыхтавала 

музычны кіраўнік

Жэдудзевіч І.Б.

Пеўчая ўстаноўка

Вельмі істотным для правільнай работы галасавога апарата з'яўляецца захаванне правілаў пеўчай устаноўкі, галоўнае з якіх можа быць сфармулявана так:

- пры спевах нельга ні сядзець, ні стаяць расслаблена;

- неабходна захоўваць адчуванне пастаяннай унутранай і знешняй падцягнутасці.

Для захавання неабходных якасцяў пеўчага гуку і выпрацоўкі знешніх паводзін спевакоў асноўныя палажэнні корпуса і галовы павінны быць наступнымі:

- галаву трымаць прама, свабодна, не апускаючы ўніз і не закідаючы назад;

- стаяць цвёрда на абедзвюх нагах, раўнамерна размеркаваўшы цяжар цела, а калі сядзець, то злёгку дакранаючыся крэсла, гэтак жа абапіраючыся на ногі;

- у любым выпадку корпус трымаць прама, без напружання, злёгку падцягнуўшы ніжнюю частку жывата;

- пры спевах у седзячым становішчы рукі харыстаў свабодна ляжаць на каленях, калі не трэба трымаць ноты;

- сядзець, паклаўшы нага на нагу, зусім недапушчальна.

Падрыхтавала 

музычны кіраўнік

Шэшка С.Г.

Свет музычных гукаў

«Без музыкі цяжка ўявіць сабе жыццё чалавека» Д. Д. Шастаковіч.

Свет гукаў акружае дзіця з моманту нараджэння (а дакладней яно жыве ў ім яшчэ да нараджэння). У бязмежным гукавым мора музычныя гукі асабліва цягнуць дзяцей, і нам трэба дапамагчы дзіцяці зрабіць правільныя крокі, каб музыка стала найбагацейшым дасягненнем яго жыцця.

Спасцігаючы свет музычных гукаў, дзіця вучыцца слухаць і чуць навакольны свет, вучыцца выказваць музычнымі гукамі свае ўражанні.

Дзіця не толькі чуе розныя гукі, яно адрознівае іх. Звычайна малыя вельмі рана нешта "варкочуць", гэта значыць, напяваюць. Як правіла, дзецям падабаецца прыгожае, выразнае чытанне вершаў. Малыя цягнуцца да гукаў, да музыкі. Давайце дапамагаць ім у гэтым.

Вельмі важна для развіцця слыху навучыць дзіця чуць гукі прыроды. Прыслухайцеся з малым да гукаў лесу, а потым раскажыце дзе і што гучыць, блізка або далёка спявае птушачка, шамаціць лістота і гэтак далей…

Цікава прапанаваць малому паслухаць запіс галасоў птушак, спачатку тых, якія дзецям знаёмыя, затым новыя галасы.

Падрыхтавала 

музычны кіраўнік

Шэшка С.Г.

Паводзіны дзяцей і дарослых на музычных забавах

Усе любяць забавы, але асабліва іх любяць дзеці. Дзіцячыя забавы - важная частка жыцця дзіцяці, бо ўражанні ранняга дзяцінства часта застаюцца ў памяці на ўсё жыццё. Забавы ў дзіцячым садзе - важная частка выхаваўча-адукацыйнага працэсу, які праводзіцца ў дзіцячым садзе. Яны актыўна ўздзейнічаюць на фарміраванне асобы дашкольніка, дазваляюць яму праявіць свае навыкі, уменні, творчую ініцыятыву.

УВАГА: памылковае меркаванне тых бацькоў, якія лічаць, што можна не вадзіць дзіця на музычныя заняткі, а прывесці толькі на ранішнік. Нічога акрамя непрыемнасцяў для дзіцяці (з-за няведання матэрыялу, няўмення выканаць простыя танцавальныя рухі, няведання слоў песень, няўмення правільна і своечасова перабудавацца) не атрымаецца. Дзіця хвалюецца, блытаецца, нарвуецца, часта плача, перашкаджае астатнім дзецям.

Трэба ведаць!

· Свята ў дзіцячым садзе праводзіцца не для бацькоў, а для дзяцей.

· Падчас правядзення забавы не забывайце, калі ласка, адключаць мабільныя тэлефоны. Паважайце і педагогаў і сваіх дзяцей.

· Фота і відэаздымкі могуць быць зроблены толькі са свайго месца.

· Падчас ранішніка бацькам не пажадана пераходзіць з аднаго месца на іншае, уставаць і рабіць заўвагу свайму ці іншаму дзіцяці. Калі не цікавы момант ранішніка вам, то памятайце, што ён цікавы тым бацькам, чыё дзіця зараз выступае. Свае праблемы заўсёды можна вырашыць пасля свята. Не дазваляюцца хаджэнні бацькоў падчас ранішніка.

· Асобна хочацца закрануць пытанне аб прысутнасці маленькіх гасцей - брацікаў і сястрычак. Малыя не зусім разумеюць, куды яны прыйшлі і навошта: могуць капрызіць, спрабаваць выбегчы да браціка або сястрычкі, а гэта адцягвае ўвагу і дзяцей і дарослых ад свята.

Падтрымка і апладысменты:

Без добразычлівых, удзячных гледачоў, без апладысментаў не могуць абысціся нават прафесійныя артысты. А вашы дзеці тым больш. Не шкадуйце далоней. Маем патрэбу ў вашай падтрымцы і мы, педагогі. Нам заўсёды хочацца пачуць вашы водгукі, пажаданні, улічыць вашы заўвагі.

Падрыхтавала 

музычны кіраўнік

Жэдудзевіч І.Б.

Правілы спеваў

1. Спяваць трэба седзячы або стоячы, захоўваючы пеўчую ўстаноўку: спіна прамая, плечы разгорнутыя.

2. Пеўчае дыханне бярэцца спакойна, праз нос. Плечы не падымаць. Дыханне бярэцца па фразах, па ўказанні ўзмаху рукі ці галавы музычнага кіраўніка.

3. Пры спевах неабходна сачыць за гучаннем голасу, падладжваючы яго гучанне да гучання інструмента.

4. Пры спевах асобныя галасы не павінны вылучацца. Неабходна слухаць спевы адзін аднаго, злівацца з галасамі іншых.

5. Спевы напеўным, спакойным гукам - галоўнае для развіцця голасу.

6. Заняткі спевамі неабходна пачынаць з распеўкі. Яна таксама неабходна для голасу, як налада для музычнага інструмента.

7. Для спеваў неабходна выбіраць песні са зручным для дзіцячага галасы дыяпазонам.

8. Пры спевах неабходна правільна адкрываць рот, акругляючы галосныя і выразна артыкулюючы зычныя гукі.

9. Каб спевы дастаўлялі радасць, яны павінны быць выразнымі і прыгожымі. Спяваць трэба эмацыйна, у характары выканання песні.

 

Падрыхтавала 

музычны кіраўнік

Жэдудзевіч І.Б.

Слухаем музыку з дзіцем

Роля беларускай песнi ў фармiраваннi беларускага маўлення дашкольнiкаў

Беларускія народныя святы. Восень

Беларускія народныя святы. Зіма.

Беларускія народныя святы. Вясна.

Беларускія народныя святы. Лета.