Бацькі ведаюць, што дзецям падабаецца гуляць, заахвочваюць іх самастойныя гульні, купляюць цацкі. Але не ўсе пры гэтым задумваюцца, якое выхаваўчае значэнне дзіцячых гульняў. Яны лічаць, што гульня служыць для забавы, для забаўкі дзіцяці. Іншыя бачаць у ёй адзін са сродкаў адцягнення ад свавольстваў, капрызаў, запаўненне гульнямі вольнага часу, каб быў пры справе.
Тыя ж бацькі, якія ўвесь час гуляюць з дзецьмі, назіраюць за гульнёй, шануюць яе, як адзін з важных сродкаў выхавання.
Для дзіцяці дашкольнага ўзросту гульня з'яўляецца вядучай дзейнасцю, у якой праходзіць яго псіхічнае развіццё, фарміруецца асоба ў цэлым.
З назапашваннем жыццёвага вопыту, пад уплывам навучання, выхавання - гульні дзяцей становяцца больш змястоўнымі, разнастайнымі па сюжэтах, тэматыцы, па колькасці выкананых роляў, удзельнікаў гульні. У гульнях дзіця пачынае адлюстроўваць не толькі побыт сям'і, факты, якія непасрэдна ўспрымаюцца ім, але і выявы герояў прачытаных яму казак, апавяданняў, якія яму трэба стварыць па ўяўленні.
Аднак без кіраўніцтва з боку дарослых дзеці нават старэйшага дашкольнага ўзросту не заўсёды ўмеюць гуляць. Яны слаба валодаюць уменнямі прымяняць існуючыя веды, не ўмеюць фантазіраваць, іншыя, умеючы гуляць самастойна, не валодаюць арганізатарскімі здольнасцямі.
Ім цяжка дамовіцца з партнёрамі, дзейнічаць разам. Хтосьці са старэйшых членаў сям'і, уключаючыся ў гульню, можа стаць сувязным звяном паміж дзецьмі, вучыць іх гуляць разам. Партнёры-арганізатары таксама могуць гуляць разам.
Сумесныя гульні бацькоў з дзецьмі духоўна і эмацыйна ўзбагачаюць дзяцей, задавальняюць патрэбу ў зносінах з блізкімі людзьмі, умацоўваюць веру ў свае сілы.
Аўтарытэт бацькі і маці, якія ўсё ведаюць і ўмеюць, расце ў вачах дзяцей, а з ім расце каханне і адданасць да блізкіх. Добра, калі дзіця ўмее самастойна прыдумваць гульню, падабраць патрэбны гульнявы матэрыял, пабудаваць план гульні, можа дамовіцца з партнёрам па гульне ці здолее прыняць яго задуму і сумесна выконваць задуманае. Тады можна казаць пра ўменне дашкольніка гуляць. Але і гэтыя дзеці патрабуюць увагі і сур'ёзнага стаўлення да сваіх гульняў. Ім бывае неабходна параіцца з маці, бацькам, бабуляй, старэйшым брата, сястрой. У ходзе гульні, спытаць, удакладніць, атрымаць адабрэнне сваіх учынкаў.
Малодшыя дашкольнікі 2-4 гадоў не толькі не ўмеюць гуляць разам, яны не ўмеюць гуляць самастойна. Дзіця звычайна бязмэтна возіць узад-наперад машыну, не знаходзячы ёй большага ўжывання, яно яе хутка кідае, патрабуе новую цацку. Самастойнасць у гульні фарміруецца паступова, у працэсе гульнявых зносін з дарослымі, са старэйшымі дзецьмі, з аднагодкамі. Развіццё самастойнасці шмат у чым залежыць ад таго, як арганізавана жыццё дзіцяці ў гульні. Чакаць, пакуль яно само пачне гуляць самастойна - значыць загадзя тармазіць развіццё дзіцячай асобы.
Адным з важных педагагічных умоў, якія садзейнічаюць развіццю гульні маленькага дзіцяці, з'яўляецца падбор цацак па ўзросту. Разам з тым цацкі, якія падабаюцца дарослым, не заўсёды надаюць выхаваўчае значэнне для дзяцей. Часам простая скрынка з-пад абутку больш каштоўная за любую завадную цацку. Скрынка можа быць прычэпам для машыны, у якой можна перавозіць кубікі, салдат, цаглінкі, або пераўтварыць скрынку ў каляску для лялек.
Старэйшыя дашкольнікі цэняць цацкі, зробленыя рукамі бацькоў. Дзецям пастаянна неабходна мець пад рукамі кавалачкі футра, тканіны, кардона, дроту, дрэва. З іх дзеці майструюць цацкі, якія адсутнічаюць, перабудоўваюць, дапаўняюць, што, несумненна, пашырае гульнявыя магчымасці дзяцей, фантазію, фарміруе працоўныя навыкі.
У гульнявым кутку дзіцяці павінны быць розныя цацкі: сюжэтна-вобразныя (якія паказваюць людзей, жывёл, прадметы працы, побыту, транспарт і інш.), рухальныя (розныя каталкі, калыскі, мячы, скакалкі, спартыўныя цацкі), будаўнічыя наборы, дыдактычныя (разнастайныя вежы, матрошкі, настольныя гульні).
Набываючы цацку, важна звяртаць увагу не толькі на навізну, прывабнасць, кошт, але і на педагагічную мэтазгоднасць. Перш чым зрабіць чарговую пакупку, нядрэнна пагаварыць з сынам ці дачкой пра тое, якая цацка яму патрэбна і для якой гульні. Часта дзяўчынкі гуляюць толькі з лялькамі, таму часта яны пазбаўленыя радасці гуляць у такія гульні, у якіх фарміруецца кемлівасць, знаходлівасць, творчыя здольнасці. Дзяўчынкі з лялькамі гуляюць або ў адзіночку, або толькі з дзяўчынкамі. З хлопчыкамі ў іх няма агульных інтарэсаў і няма перадумоў для ўзнікнення сяброўскіх узаемаадносін паміж дзецьмі. Хлопчыкі звычайна гуляюць з машынамі, з дзіцячай зброяй. Такія цацкі таксама абмяжоўваюць круг зносін з дзяўчынкамі. Лепш, калі мы – дарослыя, не будзем дзяліць цацкі на «дзявочыя» і на «хлапчуковыя».
Калі хлопчык не гуляе з лялькай, яму можна набыць мішку, ляльку ў вобразе хлопчыка, матроса, Бураціна, Чабурашкі. Важна, каб дзіця атрымала магчымасць клапаціцца пра кагосьці. Мяккія цацкі, якія паказваюць людзей і жывёл, радуюць дзяцей сваім прывабным выглядам, выклікаюць станоўчыя эмоцыі, жаданне гуляць з імі, асабліва калі дарослыя з ранніх гадоў прывучаюць берагчы цацкі, захоўваць іх ахайны выгляд. Гэтыя цацкі аказваюцца першымі памочнікамі дзяцей у набыцці вопыту зносін з навакольнымі дзецьмі і дарослымі. Калі ў дзіцяці няма сясцёр і братоў, то цацкі фактычна з'яўляюцца яго партнёрамі па гульнях, з якімі яно дзеліць свае нягоды і радасці. Гульні з будаўнічым матэрыялам развіваюць у дзяцей пачуццё формы, прасторы, колеру, уяўленне, канструктыўныя здольнасці.
Часам дарослым трэба дапамагчы так пабудаваць тую ці іншую пабудову, разам падумаць, якія дэталі патрэбныя, якога колеру, як замацаваць, чым дапоўніць канструкцыі, якія адсутнічаюць, як выкарыстоўваць пабудову ў гульні.
Гульні: лато, даміно, парныя карцінкі, адкрываюць перад дзецьмі магчымасць атрымліваць задавальненне ад гульні, развіваюць памяць, увагу, назіральнасць, вакамер, дробныя мышцы рук, вучаць вытрымцы, цярпенню.
Такія гульні маюць арганізуючае ўдзеянне, паколькі прапануюць строга выконваць правілы. Цікава гуляць у такія гульні з усёй сям'ёй, каб усе партнёры былі роўнымі ў правілах гульні. Дзіця таксама прывыкае да таго, што яму трэба гуляць, выконваючы правілы, спасцігаючы іх сэнс.
Вельмі каштоўнымі з’яўляюцца гульні дзяцей з тэатралізаванымі цацкамі. Яны прывабныя сваім яркім знешнім выглядам, уменнем «размаўляць».
Выраб усёй сям'ёй плоскіх фігур з кардона, іншых матэрыялаў даюць магчымасць дзецям самастойна разыграць знаёмыя творы мастацкай літаратуры, прыдумляць казкі.
Удзел дарослых у гульнях дзяцей можа быць розным. Калі дзіцяці толькі што купілі цацку, і но ведае, як ёй гуляць, лепш даць яму магчымасць дзейнічаць самастойна. Але хутка вопыт дзіцяці высільваецца. Цацка становіцца не цікавай. Тут патрэбна дапамога старэйшых, падказаць новае гульнявое дзеянне, паказаць іх, прапанаваць дадатковы гульнявы матэрыял да існуючай гульні.
Калі ў дашкольніка, асабліва ў маленькага, ёсць гульнявы куток, то час ад часу яму варта дазваляць гуляць у пакоі, дзе збіраецца вечарамі сям'я, у кухні, у пакоі бабулі, дзе новая абстаноўка, дзе ўсё цікава. Новая абстаноўка нараджае новыя гульнявыя дзеянні, сюжэты.
Дзеці вельмі рады хвілінам, якія падарылі ім бацькі ў гульні. Чым больш выпадае дарагіх хвілін у зносінах з блізкімі яму людзьмі, тым больш агульных інтарэсаў, любові паміж імі ў далейшым.
Падрыхтавала:
выхавальнік дашкольнай адукацыі
Нябежка І. З.